
Op een zonnige middag zakken we af naar Zuid-Nederland. In het landelijke Baarlo liggen de mooi verzorgde terreinen van Stal Hendrix. In de chique ontvangst-ruimte met zicht op de binnenpiste hebben we een gesprek met vader en zoon Hendrix. Ook op de afspraak is Bart Manderveld, zaakvoerder van BM Service, de firma die instond voor de aanleg van hun laatste buitenpiste.
Emile, wereldwijd ben je natuurlijk een levende legende in de paardensport. Maar voor wie jou in het buitenland niet moest kennen, stel jezelf even voor.
Ik ben dus Emile Hendrix, geboren in 1955. Ik ben op internationaal niveau 30 jaar actief geweest in de paardensport. Samen met mijn broer Paul run ik al 35 jaar Stal Hendrix. Toen ik in 2002 een punt gezet heb achter mijn carrière ben ik me nog meer gaan toeleggen op de zaak . Die dateert uit de tijd van mijn vader. Hij is er regionaal mee begonnen en wij hebben de zaak verder internationaal uitgebouwd.
Welke zijn de topmomenten uit uw 30-jarige carrière?
We hebben goud gehaald met het Nederlandse team in 1991. Tweemaal heb ik de landenwedstrijd in Aken gewonnen. 9 EK’s heb ik gereden. Tweemaal ben ik Nederlands kampioen geweest. Die carrière heb ik kunnen hebben dankzij mijn familie. Mijn carrière hebben we kunnen gebruiken als Public Relations om wereldwijd contacten te leggen en daar plukken we vandaag nog de vruchten van.
Jullie draaien een groot gedeelte van jullie omzet in het buitenland. Waarheen gaan die paarden dan?
Emile: zo’n 75% van onze export gaat naar Canada en de Verenigde Staten. Ook Zweden en Finland zijn belangrijke afzetmarkten voor ons. Maar wij hebben zelfs klanten in Zuid-Amerika, Saoudi-Arabië, Siberië ….
En de opvolging binnen het bedrijf is verzekerd: Timothy, waar pas jij in het plaatje?
Timothy: Ik ben ruiter bij Stal Hendrix. Ik ben eerst ervaring gaan opdoen bij verschillende andere stallen maar sinds 6 jaar ben ik thuis aan het werk. Mijn takenpakket is heel divers: naast het rijden zelf ontvang ik ook klanten die paarden komen proberen, leid ik paarden op en ga ik op verplaatsing paarden bekijken en uitproberen om de aanwas te verzekeren.
Op gebied van paarden opleiden en paarden voorstellen aan potentiële klanten: hoe belangrijk is de pistebodem?
Timothy: Een goede piste is essentieel om de paarden optimaal te kunnen voorstellen. Het plaatje moet kloppen: top-paarden moeten ook op een goede piste worden voorgesteld.
Over welke eigenschappen moet een goede pistebodem beschikken?
Emile: Een optimale bodem moet een goede stabiliteit bieden. Ook moet de vochtigheid over de hele piste gelijkmatig verdeeld zijn. Voor dat laatste is een eb- en vloedsysteem ideaal: er zijn geen sproeiers die elkaar op plaatsen overlappen en daar de bodem te vochtig maken. Maar een goede bodem mag vooral niet te stroef zijn, hij moet zo natuurlijk mogelijk overkomen. Te vaak kom je bodems tegen die door te stabiliteitsmaterialen te stroef is geworden. En dan worden paarden eigenlijk te veel verwend. Door op een harde bodem te rijden bouwen ze weinig weerstand op en krijg je sneller te maken met blessures. Wij trainen hier dagelijks met een 30-tal paarden. Blessures kosten ons direct een bom geld en dat kan je je op professioneel niveau niet permitteren.
Bart, hoe bieden jullie als aanbieder van piste-bodems met BM Service een oplossing hiervoor?
Bart: Niet iedereen heeft hetzelfde type van bodem nodig. We bieden momenteel 4 bodemtypes aan. De equipad, de equiflow (eb- en vloedbodem), de equi-dry (wax) en onze equi-grass bodem. In samenspraak met de klant wordt beslist welke type bodem voor hem het best geschikt is.
Onze eb- en vloedbodems zijn altijd zonder vezels om stroefheid te vermijden. Maar binnen deze categorie bodems heb je nog heel wat speelruimte om ze eerder zachter of juist wat harder te maken. Daarvoor proberen wij zo goed mogelijk naar de klant te luisteren en in te spelen op hun noden. Onze grootste troef is dan ook de piste aan te passen aan de behoefte van de klant. Qua gezondheid van het paard kan ik Emile alleen maar bijtreden: de nodige stabiliteit moet er zijn, maar in de landing moet de bodem voldoende meegeven. Dat vergt wel iets meer onderhoud van een bodem, maar dat is een afweging die men moet maken.
Er zijn nog altijd mensen die zich laten verleiden door de lagere prijs van een standaardproduct. Ze leren dan achteraf dat de piste in de praktijk niet helemaal aansluit bij hun behoeften en zo wordt ‘goedkoop’ al snel ‘duurkoop’.
Hoe zijn jullie met elkaar in contact gekomen?
Emile: Ik was destijds bij John Steeghs erg onder de indruk van zijn binnenpiste en hij heeft me dan BM Service aangeraden omdat zij specialist zijn in het uitkiezen van de juiste zand. Bart was wel bij de duurdere offertes, maar bij hem hadden we het beste gevoel. Ik moet zeggen dat ik nooit meer aan de prijs heb gedacht. Ik heb er elke dag plezier van. Trouwens ook van de after-sales service. Daar sluit BM Service helemaal aan op de filosofie die we in ons eigen bedrijf hanteren: naast een goed product leveren ook de klant begeleiden, naar hem luisteren en indien nodig snel ingrijpen.
Bart: Het komt er vaak op neer om een langdurige en duurzame relatie met je klant op te bouwen.
Emile: Klopt helemaal. Als iemand mij vandaag raad vraagt dan adviseer ik BM Service.
Heren, bedankt voor jullie medewerking.
Stal Hendrix : https://www.stalhendrix.nl/